Resan till Kairo var mycket innehållsrik: Vi blev hämtade på hotellet strax före ett på natten. Sedan tillbringade vi ca sex timmar i en buss.50 mil genom öknen.Vi hade gott om plats o kunde ligga på sätena o sova. Vid sju fick vi frukost på ett café mitt inne i Kairo, och sedan åkte vi direkt till pyramiderna och Sfinxen. Våran reseledare Linda var jätteduktig på att berätta o förklara. Vi tog oss ner i den mellersta pyramiden, Kefren. Det var vi och 100 kineser som trängdes där inne. Det var inte mycket att se där inne, men vi har i alla fall varit där!! Efter besöket där så for vi till en butik där vi fick en demonstration om hur man gör papyrus och vad som kännetecknar en äkta vara. Lunch fick vi på Happy Dolphin, en stor båt på Nilen. En buffé med allt möjligt konstigt, men gott. Sedan bar det av till Egyptiska muséet. Guidad snabbvandring av Linda och sedan fick vi gå runt en timme själva. Efter det åkte vi till en gammal marknadsplats. Den var stor, full med tingeltangel, trånga gränder o magra katter. Delar av de husen var från 1300-talet. Ett stopp på Mc Donald´s blev det också innan bussresan tillbaka. Det var gott!!! Det smakade som hemma. Vi fick en bensträckare vid 22 tiden där vi kunde köpa dricka o annan fika. Vid 24 var vi vid hotellet igen....

Linda ritar och berättar

Ridande polis

Linda igen...

Näsan på Sfinxen var faktiskt redan borta innan vi kom dit.....

Ja... nog är det väl helt otroligt att Egyptierna har byggt det här.

Enligt Linda kan de inte ens fixa ett avlopp i hennes hus...:)